آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 

فرض كنيد خط استوا، محل برخورد يك صفحه بزرگ با كره زمين است. اين صفحه از كره سماوي هم مي گذرد و آن را به دو قسمت تقسيم مي كند. چنين صفحه اي را كه موازي مدارات يا خطوط طول جغرافيايي زمين است، استواي سماني يا معدل النهار گويند. اين تقاطع، مداري كه ظاهراً خورشيد در آسمان مي پيمايد با استواي سماوي در يك نقطه، طول شب و روز در تمام نقاط زمين با هم برابر مي شود. اين تقاطع سالي دو مرتبه صورت مي گيرد و به نقاط حاصل از اين دو برخورد در اصطلاح، اعتدالين گفته مي شود. مدار راس السرطان، مدار آغاز برج خرچنگ و آغازگر ماه تير است. مدار راس الجدي نيز مدار برج بز و آغازگردي ماه است.

 

 

 خورشيد هر سال حدود اول فروردين و اول مهر در اين نقاط است. با توجه به توضيحات فوق، از ابتداي زمستان، نيمكره شمالي كم كم به سمت خورشيد متمايل مي شود تا اينكه پس از شش ماه، يعني در ابتداي تابستان، ميزان كج شدگي آن به بالاترين حد خود مي رسد. در اين روز ساكنان اطراف عرض جغرافيايي  23 درجه شمالي خورشيد را درست بالاي سر خود مي بينند. آغاز تابستان را انقلاب تابستاني مي نامند. روز اول تابستان طولاني ترين روز سال در نيمكره شمالي است. پس از انقلاب تابستاني نيمكره جنوبي اندك اندك به سمت خورشيد تمايل مي يابد و نيمكره شمالي از خورشيد دور مي شود تا اينكه پس از شش ماه، يعني در ابتداي زمستان نيمكره شمالي، ميزان كج شدگي نيمكره جنوبي به بيشترين مقدار خود مي رسد. در اين روز ساكنان عرض جغرافيايي  23 درجه جنوبي، خورشيد را هنگام ظهر درست بالاي سر خود مشاهده مي كنند. اين روز كوتاهترين روز نيمكره شمالي و بلندترين روز نيمكره جنوبي است. به آغاز زمستان در اصطلاح انقلاب زمستاني گويند. با توجه به توضيحات فوق مشخص مي گردد که چرا به مدار 23.5 درجه عرض شمالي كره زمين، راس السرطان گفته مي شود همانطور که مي دانيد سرطان به مفهوم تيرمي باشد و همينطور چرا مدار 23.5 درجه عرض جنوبي كره زمين را راس الجدي گفته شده است. جدي به مفهوم دي ماه مي باشد.

 

مدار راس‌السرطان, یکی از پنج عرض مهم جغرافیایی است که در نقشه‌های زمین مشخص می‌شود. و شمالی‌ترین بخش زمین است که خورشید در آن یک بار در سال(انقلاب تابستانی) عمود می‌تابد.این مدار در عرض 23° 26′ 22″ شمال استوا قرار دارد.

 

صورت فلكي سرطان خرچنگ-cancer   خَرچَنگ يا سَرَطان نام يکي از صورت هاي فلکي و چهارمين برج از برج هاي دوازده گانه است. با وجودي كه اين صورت فلكي در دايرةالبروج كمتر آشكار است ولي در مجموع يكي از صورتهاي فلكي شناخته شده قديمي مي باشد در اوايل زمانهاي باستاني خورشيد در انقلاب باستاني يعني زماني كه خورشيد به موقعيت حداكثر ميل شمالي خود ، در عرض جغرافيايي  23.4 درجه در موقع ظهر بالاي سر قرار مي گرفت،در صورت فلكي سرطان بود اين خط به نام مدار راس سرطان نامگذاري شده است.

 

 

راس‌الجدی یکی از پنج عرض مهم زمین است که غالبا در نقشه‌ها مشخص می‌شود. این خط در عرض 23° 26′ 22″ جنوب استوا است و به گونه‌ای است که روز شب یلدا(انقلاب زمستانی) خورشید در این خط در سرسو است.

صورت فلكي جدي بزغاله، jad-ei، کاسه درويشان: Cap, sea goat, capricornusنام يک صورت فلکي در نيمکره جنوبي آسمان ،يکي از صورتهاي فلکي بسيارقديمي که به شکل بز يا ترکيبي از بز وماهي تصور مي شود اين صورت فلکي در اواخر شهريور در بهترين زاويه از افق قراردارد درحدود 2000 سال پيش خورشيد در زمان انقلاب زمستاني يعني زماني که هنگام ظهر کمترين زاويه را با افق داشته در اين صورت فلکي بوده بنابراين عرض جغرافيايي 523- روي سطح زمين که خورشيد در تابستان عمود مي تابيده با نام مدار راس الجدي شناخته مي شود .

 

  کشور هایی که مدار های فوق از آنها عبور می کند عبارتند از:

کلیک کنید 

منابع:

http://www.ngdir.ir

http://fa.wikipedia.org

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت8:53---25 شهريور 1391
سلام
اسپل راس الجدي چيست و چرا باين اسم مي خوانند


فروزنده
ساعت18:22---24 فروردين 1390
در مورد راس الجدی مطا لب بیشتری می خواستم



پاسخ:تو سایت رشد مطالب مفید و با جزییات کاملی همراه با تصاویر در این مورد دیدم اگه نتونستید پیدا کنید بفرمایید لینکش رو براتون بزارم


مریم
ساعت9:54---14 اسفند 1389
خیلی به دردم خورد.یه دنیا ممنون.

عباس 818
ساعت18:36---2 بهمن 1389
سايت خوبي است ميدونم خيلي زحمت كشيدي پاسخ:ممنون دوست عزیز که دقت کردی .متاسفانه موقع انتقال مطلب از نرم افزار ورد به ویراستار وب مشکل پیش میاد که تصحیح شد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: مدار راس السرطانراس الجدی
[ ] [ 9:10 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ